Новини

Знос парку вагонів-зерновозів Укрзалізниці становить 97,8% — аналітики

24 Липня 2018 190

Ukrzaliznytsya
Вагони-зерновози
images.unian.net

Компанія Independent Macroeconomic Forecasts Group провела дослідження достатності обсягу локомотивних потужностей для вантажних перевезень залізничним транспортом в умовах зростання врожаю і відновлення економіки України до 2023 р.

Основною темою дослідження є вивчення питання: з яким збільшенням попиту на вантажні перевезення зіткнеться Укрзалізниця до 2023 р., і який відсоток дефіциту локомотивних потужностей може виникнути при відмові від подальшого реформування залізниці і припинення чинної програми із закупівлі нових локомотивів. Особлива увага в роботі приділена поточним логістичним проблемам АПК.

Згідно з прогнозами представників АПК, які підтвердилися розрахунками IMF group, вже до 2022-го р. обсяг виробництва зернових в Україні може вирости з поточних 62 до 80 (+ 33%) або 100 (+ 67%) млн т в залежності від рівня інтенсивності використання хімічних добрив. З огляду на обмеженість внутрішнього ринку, весь приріст врожаю попрямує на експорт.

Згідно з прогнозом IMF group, потенційний обсяг попиту на залізнодорожні перевезення, в залежності від сценарію зростання врожайності і зниження енергоємності ВВП, в наступні 5 років може вирости з поточних 339,5 до 393-456 млн т.

Разом з тим, обсяг потужностей Укрзалізниці по вантажообігу наразі знаходиться на спадаючому тренді. Попри наявний ряд проблем зі зношеністю вагонів, основна причина потенційного дефіциту вантажних потужностей — стан локомотивного парку.

Вже на поточний момент Укрзалізниця не в змозі забезпечити до 20% попиту на перевезення зернових, змушуючи аграріїв користуватися послугами автоперевізників, середній тариф яких в 11 разів вище ніж пропонує Укрзалізниця.

Так, з 41,8 млн т експорту зернових у 2017-му р. Укрзалізницею було доставлено до портів всього 31,2 млн т або 74,6%. Решта за вирахуванням річкових перевезень — 10,3 млн т було доставлено по автомагістралях, які, до слова, взагалі не призначені для вантажних перевезень в таких масштабах.

Як показують прогнози, якщо не почати реформу Укрзалізниці в терміновому порядку, до 2022-го р. питома вага залізної дороги в перевезенні зернових може опуститися нижче 50%. В такому випадку виникне потреба штучно скоротити обсяги зібраного врожаю зернових через фізичну неможливість доставити його на зовнішні ринки.

У 2017-му р. український АПК зібрав 61,9 млн т врожаю, з яких тільки 33% пішло на внутрішнє споживання і переробку, а 42 млн т — на експорт. З подальшим зростанням виробництва зернових реалізація урожаю можлива тільки на зовнішніх ринках. Це пов'язано з тим, що споживання зернових не збільшиться слідом за рівнем доходів громадян, і залежить виключно від кількості населення.

Таким чином, в наступні 5 років внутрішнє споживання зернових залишиться приблизно на рівні 2016-го р. в розмірі 24,6 млн т, а наростаючі обсягу врожаю будуть в прямій пропорції направлятися на експорт. 

Якщо користуватися послугами Укрзалізниці — перевезення однієї тонни зерна в середньому обійдеться фермеру в $ 44:

9,1% або $ 4 — вивіз зерна вантажівкою з поля на елеватор,

6,8% або $ 3 — проміжне зберігання зерна,

34,1 % або $ 15 — послуги елеваторів зі зберігання зерна,

22,7% або $ 10 — вартість доставки залізницею до порту,

27,3% або $ 12 — вартість навантаження зерна на судно.

При доставці тієї ж тонни зерна за допомогою автомобільного транспорту, вартість перевезення зросте з 10  до 41,3 .

Водночас в Укрзалізниці визнають, що поки не готові збільшити перевалку зерна. Щодоби компанія може надати лише 1056 хоперів-зерновозів, при потребах ринку на піку в 6 тисяч одиниць таких вагонів.

Паралельно, до 2025 року, згідно з підрахунками аналітиків держкомпанії, весь нинішній парк хоперів-зерновозів повністю вийде з ладу. Зараз, за ​​даними Укрзалізниці, знос парку вагонів-зерновозів становить 97,8%.

Останній раз нові вагони-зерновози Укрзалізниця вводила в експлуатацію ще в 1993-му р., але обсяг закупівельної партії складався з усього двох зерновозів. В цілому ж, за 26 р. незалежності України із загального парку вагонів Укрзалізниці вибуло 171 тис. одиниць, натомість же було придбано лише 25,5 тис. нових вагонів, в тому числі — 15 тис. піввагонів.

На кінець 2017 р. сумарний парк зерновозів Укрзалізниці становив 11,5 тис. одиниць, парк приватних компаній — 3 тис. Учасники аграрного ринку заявляють, що для повноцінної перевалки зерна залізницею необхідно мінімум 22 тис. хоперів.

У вересні 2017-го р. нове керівництво Укрзалізниці оголосило громадськості про перегляд Стратегії розвитку держкомпанії на 2017-2021 роки. Як було оголошено, до кінця 2021-го частка залізниці в загальній структурі вантажоперевезень має зрости від 33,2% до 45,1%, продуктивність одного вантажного вагона — від 0,9 млн т/км до 1,8 млн т/км в рік, продуктивність одного вантажного локомотива — від 157,9 млн т/км до 171 млн т/км на рік. Щоб досягти цієї мети до 2021 року Укрзалізниця повинна витратити 848 млн на закупку 15 тис. нових вагонів і модернізацію 46 тис. вже бувших у використанні вагонів.Згідно з фінансовим планом на 2018-й рік, Укрзалізниця збирається придбати 7368 вагонів, з яких 7050 — напіввагони, 100 — фітингові платформи для перевезень вантажних контейнерів і 137 зерновозів. Дефіцит між вибувшими з ладу вагонами і обсягом закупівлі нових в свою чергу буде покритий коштом капітального ремонту та оновлення парку зерновозів — на модернізацію вантажного парку вагонів у 2018-му році було затверджено 7,1 млрд грн.

(с) Анна Костенко, 2018, Traktorist.ua



Радимо почитати