Статті

Злив пального, або Як не боятись і полюбити віртуальну диспетчерську службу

20 Лютого 2019 901

GPS-моніторинг транспорту і контроль пального
GPS-моніторинг транспорту і контроль пального
Traktorist.ua

Крадіжки пального у господарствах — не міф чи вигадки, і не привід для жартів, а сувора реальність. Консультант із GPS-моніторингу транспорту і контролю пального Микола Пилипенко поділився з нами історією про випадок в одному господарстві, де директор встановив датчики контролю пального, організував диспетчерську службу і вірив у те, що пальне перебуває у повній безпеці. Та сталося не так, як гадалося. Далі — розповідь експерта, а також пропозиція вирішення проблеми.

 

Дійові особи:

Ігор — водій господарства

Панас — працівник диспетчерської служби

Микола — консультант із GPS-моніторингу транспорту і контролю пального

Ігор: Панасе, ану подивись, чи видно у програмі за вчора «злив» по моїй машині?

Микола: Давайте краще я подивлюсь, я ж налаштовував ці датчики... Так, дійсно, був «злив».

Панас: ...

 

Як потім з'ясувалося, водії постійно заходили в диспетчерську, де отримували «безкоштовні» консультації. І так сталося, що того разу зірки на небі трохи не зійшлися. Але питання в іншому: на кого працюють диспетчери? Фактично після даного випадку стало зрозуміло, що диспетчерська служба має бути присутня, та про неї не повинні знати працівники. Це може бути віртуальний моніторинговий центр, який контролює переміщення техніки та використання пального. А яку роботу насправді виконували диспетчери?

По-перше, інформували водіїв щодо «профілю» зливів, на які вони повинні були звертати увагу. У свою чергу й водії проявляли неабияку ініціативу. Вони наполегливо збільшували зливи з 5 до 20 л, а також експериментували зі зливами під кутом та в русі. Вже було зрозуміло, що під час оранки на великих тракторах пальне настільки спінюється в баку, що після зупинки за кілька хвилин його рівень сідає майже на 20 л. Тобто, якщо відразу злити десь 5 л, то на графіку датчика рівня пального (ДРП) це буде майже непомітно.

По-друге, вони постійно акцентували увагу на нестачі часу, що керівництво їм дає безліч роботи, яку вони мають виконати в першу чергу. Фактично, тим самим виправдовуючи себе, у разі, якщо вони, начебто, не помітять зливу.

Обслуговування трактора John Deere 8430 в польових умовах

Отже, диспетчерська служба в аграрних компанія має бути незалежною, підпорядковуватися тільки першій особі компанії та мати кваліфікованих працівників. Окрім зливів, на диспетчерів мають бути покладені ще й завдання виявлення нецільового використання техніки, так би мовити, «робота за полями», виявлення «простоїв» і контроль за тим, щоб усе GPS-обладнання працювало коректно! Також диспетчерська служба має в онлайн-режимі контролювати перевезення врожаю з поля на елеватор.

Дорогою не повинно бути несанкціонованих зупинок і незрозумілих відхилень від маршруту. А вивантаження врожаю з комбайнів мають відбуватися тільки в автомобілі компанії чи в автомобілі найманих (компанією) перевізників. Що ж не мусить виконувати диспетчерська служба? Вносити первинну бухгалтерську документацію в облікові системи, наприклад в 1С. От саме цю роботу необхідно залишити за обліковцями на місцях.

Техніка в полі під час робіт

А тепер на прикладі зливу подивимося, як мала б відреагувати диспетчерська. Переглядаючи графіки рівня пального та помічаючи, що рівень в баку різко знизився, варто почати аналізувати даний випадок. Спершу треба визначити швидкість зливу, тобто за скільки хвилин відбулося падіння. Приблизні значення: більш ніж 10 л/хв — злив з баку за допомогою електронасоса, від 5 до 10 л/хв — злив із баку звичайним шлангом, значно менше від 5 л/хв — злив через сепаратор.

Крім зливання з баку, ще можуть бути зливи через «врізки». Зазвичай «врізки» частіше використовують на вітчизняній техніці. Після цього потрібно переглянути графіки за попередні дні — на предмет того, чи не є це закономірністю, а також виключити можливість некоректної роботи ДРП.

Переконавшись, що все ж таки «падіння рівня пального» схоже на злив, зробити звіт за скріншотами карти (місцезнаходження) та вказати проміжок часу. Даний звіт направити до служби безпеки. Інженерові, агрономові та начальникові бригади про це поки що знати не потрібно. Після підтвердження, що таки мав місце злив, директору бажано попросити водія надати відповідні пояснення. За потреби провести «контрольний» злив, ще раз переконавшись у нормальній роботі датчиків.

Які ще є контролі палива?

Окрім як ДРП, техніку ще можна додатково обладнати датчиками, які вимірюють витрати пального (надалі — проточні датчики). Але їхня похибка на практиці виявляється більшою від бажаної (5%). Особливо багато запитань їхня робота викликає на техніці з паливною системою Common Rail, що призводить до її виходу з ладу за некоректного монтажу проточного датчика.

У свою чергу проточні датчики бувають одно- та двокамерні. За використання однокамерних датчиків точність вимірювання вища, але пальне не повертається в бак, бо контур «закільцьовується», а в зимовий період це може призводити до замерзання пального в баку. До того ж на імпортну техніку рекомендують ставити двокамерні датчики, але їхня ціна значно вища. Також, на відміну від однокамерних, у двокамерних пальне через першу камеру (з бака в двигун) проходить, наприклад, за температури 20°С, а в другу камеру (з двигуна в бак) — за температури 70°С, що, через різницю температур, суттєво збільшує похибку.

Також невикористане паливо повертається в бак насичене повітрям, інакше кажучи, його густина значно зменшується, відповідно — збільшується об'єм. Водночас, додатково встановлені деаератори не завжди якісно відділяють пальне від повітря. Ще, на відміну від ДРП, проточні датчики у разі їхньої несправності (наприклад, якщо всередину потрапить пісок) призводять до зупинки техніки, а ремонт потребує певної кваліфікації, тому без спеціаліста сервісної компанії майже неможливий.

Останнім часом альтернативою проточним датчикам стає CAN-шина. Перевага її в тому, що, на відміну від проточних датчиків, вона не впливає на роботу паливної системи. Зазвичай CAN-модулі підключаються за допомогою зажимів зразка «крокодил». А похибка CAN-шини в перший рік використання техніки може становити майже 1%, що і вводить в оману, бо з часом вона може суттєво погіршуватися аж до 10%. Але все залежить від стану паливної системи, на яку особливо впливає корозія форсунок.

АЗС на агропідприємстві

Який, врешті-решт, обрати датчик контролю пального? Однозначної відповіді на це питання немає. На практиці непоганим доповненням до ДРП є CAN-модуль. Але після впровадження необхідно готуватися до того, що водіям такі інновації будуть не дуже до вподоби, тому про це необхідно подбати завчасно. Крім самих датчиків пального на техніці вкрай важливо підключити лічильники на АЗС і на паливозаправниках до GPS-системи. Видача пального повинна контролюватися в онлайн-режимі.

В іншому разі сумарний об'єм на АЗС (або паливозаправнику) сходитиметься, а кому пальне видавалося, це вже буде під питанням. Не менш актуальними є так звані «сухі» АЗС, тобто коли водії самі заправляють свою техніку за RFID-карточками без участі комірника. Але в такому разі не зовсім зрозуміло, що ж робити, якщо пальне в резервуарах АЗС почне зникати? Також облік на АЗС бажано вести ще й у кілограмах, тобто під час видачі за допомогою ареометра заміряти його густину для розрахунку маси пального. Інакше тільки на коливаннях температури можна отримати похибку більш як 0,8% від допустимої. Фактично тільки в одному резервуарі об'ємом, наприклад, 25 тис. л може бути розбіжність понад 200 л. Крім того, наявність відеоспостереження та охорона на АЗС навіть не обговорюється.

На жаль, функції охорони не може виконувати штатний сторож. Але й до охоронних компаній мають бути певні вимоги. Насамперед, якісно оформлений договір. При виборі охоронної компанії треба звертати увагу на те, що написано в договорі. Якщо дуже багато «слизьких» місць, то краще, все ж таки, свій сторож.

А що далі?

Послугу віртуального диспетчера вже почали пропонувати деякі компанії, які впроваджують GPS-системи. Тому, скоріш за все, даний напрямок буде стрімко розвиватися. А це, у свою чергу, дасть новий розвиток телематичним рішенням в Україні.

© Микола Пилипенко, консультант із GPS-моніторингу транспорту і контролю пального



Договірна ціна
Договірна ціна
Договірна ціна
Договірна ціна
Договірна ціна
Договірна ціна
Договірна ціна
Договірна ціна
Договірна ціна

Радимо почитати