Статті

Мало $300! Як агропідприємства ведуть боротьбу за тракториста

10 Грудня 2018 2 444

Мало $300! Як агропідприємства ведуть боротьбу за тракториста
Мало $300! Як агропідприємства ведуть боротьбу за тракториста
Traktorist.ua

Майже кожного дня ми чуємо від когось зі своїх знайомих, що «пора валити з цієї країни», хто ці люди? В основному це кваліфіковані кадри, які отримують несумісно низьку із кваліфікацією зарплату.

Проаналізуймо свіжу статистичну інформацію, згідно з даними Державної служби статистики України, міграційний рух населення у січні-вересні 2018 року, а саме кількість вибулих з країни становить 450 714 осіб.

Кількість мігрантів зростає

Чи впливає масова міграція українців на агробізнес?

Згідно з дослідженням Міжнародної компанії Korn Ferry, агрокомпанії України відчувають дефіцит кваліфікованих кадрів. Саме тому 2018 рік називають роком боротьби холдингів за цінних співробітників, коли саме за кадрами залишалося право останнього слова й вибору роботодавця.

Аналітики ринку праці стверджують, що українські компанії зараз активно запрошують фахівців із-за кордону.  Близько 45% компаній (не тільки аграрних) в Україні залучають до роботи іноземців. Наприклад, вдало влився в колектив операційний директор агропромхолдингу «Астарта-Київ» Желько Ерцег, який 10 років пропрацював у найбільшій аграрній компанії Сербії, MK Group, яка за структурою схожа на «Астарту», ​​теж лідера цукрової галузі.

Куди ж поділися трактористи

Тракторист, хоч як це дивно, є однією з найдефіцитніших професій в Україні. За словами міністра освіти та науки України Лілії Гриневич, Міністерство освіти звертатиме особливу увагу на цей фактор під час створення навчально-практичних центрів для підготовки фахівців.

«На базі професійно-технічних ліцеїв ми створюємо навчально-практичні центри, де ставимо сучасне обладнання за найбільш дефіцитними професіями», — зазначила міністр.

Нестача трактористів впливає на кадрову політику агрохолдингів та агропідприємств країни. Головний інженер агрогрупи «Агрейн» Михайло Шкатула наголошує, що вкрай не вистачає кваліфікованих кадрів. За його словами, раніше ПТУ доволі непогано готували кадри, а на сьогодні готують їх дуже слабко.

«Сьогодні головна проблема, яка торкнеться не тільки нашого холдингу, а й усіх інших агрокомпаній, це знайти нормального кваліфікованого механізатора-тракториста. Нестача кадрів пов'язана з тим, що сьогодні мало людей вчиться на трактористів. І те, що дуже багато молодих людей мігрує за кордон працювати. Ми готові брати на роботу навіть студентів, навчати їх, надавати їм можливість працювати роботу на таких потужних тракторах, як John Deere, Case IH, Fendt», — ділиться головний інженер агрогрупи «Агрейн» Михайло Шкатула.

Трактор Case IH та сівалка Kinze компанії «Агрейн»

Він навіть розказав історію, про те, як шукав сервісного механіка.

«Я кілька разів відвідував господарство «Агропрайм Холдинг», а чоловік у цей час ремонтував власний трактор. Першого разу — двигун, другого — коробку передач. Це доволі складні ремонти. От я його запримітив і запропонував роботу. Наразі він працює четвертий рік, жодних питань до нього немає. Виділили йому службовий автомобіль, увесь комплект інструментів, забезпечили його всім необхідним для ремонту техніки, дали відповідну зарплату. Тобто, людина прийшла без відповідної освіти, маючи тільки посвідчення тракториста, а працює у нас сервісним механіком», — наголошує Михайло Шкатула.

Головний інженер агрогрупи «Агрейн» Михайло Шкатула

Головний інженер LNZ Group Іван Левченко, зазначив, що проблема міграції теж зачепила підприємство, крім того, люди повертаються з Америки, але не для того, щоб залишитися, а для того, щоб навчитись новому і повернутися назад.

«Нині спостерігається проблема міграції. Ось, наприклад, у нас на обприскувачі Case IH працює молодий хлопець із вищою освітою, розумний, закінчив КПІ, інженер КІП. Раніше він працював в Америці, тепер повернувся в Україну, бо бажав би підвищити свій рівень. Ми його хотіли перевести в електрики, свої плани будували. А він попросився на обприскувач, хоча й відразу попередив, що йому треба навчитися на ньому працювати, тому що з такими вміннями в Америці у нього зарплата буде від $5 тис. на місяць», — наголосив головний інженер LNZ Group Іван Левченко.


Для США така заробітна плата є вищою за середню, адже заробіток некваліфікованих працівників не перевищує $25 тис. на рік.

Головний інженер LNZ Group Іван Левченко

Ставка на зарплату

На думку, головного інженера LNZ Group, щоб не втрачати кадри, людям потрібно більше платити, бо відтік кадрів обійдеться у більші втрати.

«Сьогодні тракторист у нас заробляє від 20 тис. грн за місяць, а в сезон може бути й 35-40 тис. грн. У цьому році ми підняли трактористам зарплату більш ніж на 100%. Минулого року середнє підвищення зарплати — 33-35%, а в цьому — на 112%», — розповів Іван Левченко.

Трактор New Holland в техпарку LNZ Group

Але такі зарплати отримують не всі трактористи нашої країни, яка ж ситуація в інших в компаніях?

«Наші працівники отримують ринкову «білу» заробітну плату та соціальні пакети згідно з законодавством. Ми відчуваємо проблеми з пошуком персоналу певних професій, та це, швидше, пов’язано зі структурним безробіттям — невідповідністю кількості випускників навчальних закладів за певними спеціальностями потребам ринку. Вважати ситуацію критичною не варто. Рівень плинності кадрів на рівні медіани щодо аграрного сектору, але з причини трудової міграції практично ніхто не звільняється», — розповідає головний інженер компанії Cygnet AgrocompanyМикола Трембовецький.

Головний інженер компанії Cygnet Agrocompany Микола Трембовецький

Механізатори, котрі працюють на тракторах Case IH 125-600 к. с. отримують у Cygnet Agrocompany в середньому 125 тис. грн/рік, а хто працює на самохідних обприскувачах і зернозбиральних комбайнах, мають 200 тис. грн/рік.

Поле з висоти пташиного польоту

Міграцію кадрів у певний час відчув на собі й агрохолдинг МХП.

«Був час, коли небагато працівників виїхало за кордон. А після того, як дехто повертався, я питав у них: «Який сенс? От ти  поїхав, яка зарплата в тебе?». Хлопець озвучив $900-$1000. «А скільки ти залишив там?». Відповідає: «Ну, я там залишив десь $300». «А скільки ти додому переслав?». А він і каже: «$500». Думаю, який сенс за $500 їхати, якщо ти можеш їх тут заробляти?», — розповідає головний інженер агрохолдингу МХП Олександр Бондаренко.

 Головний інженер агрохолдингу МХП Олександр Бондаренко

Щоб нівелювати такі моменти, на підприємстві впроваджують програму мотивації людей та  підвищують заробітну плату.

«Розумієте, ми купуємо, наприклад, трактор за $200 тис., сівалку, ставимо обладнання для навігації та точного землеробства… На виході отримуємо агрегат за $600 тис. Ми навчили працівника для роботи з таким обладнанням, і ось він каже: «Вибачте, але мені потрібно поїхати». Це страшно, адже людина, яка сяде замість нього за кермо трактора, мусить також проходити повну підготовку та навчання. А трактор не повинен простоювати», — коментує Олександр Бондаренко.

Трактор Massey Ferguson в полі

Вітчизняні виробники сільгосптехніки теж відчувають кадрові проблеми, щоправда не з трактористами, а з кваліфікованими конструкторами. Директор «Заводу Кобзаренка» Анатолій Кобзаренко розповів, що грамотного фахівця зараз дійсно важко знайти. За його словами, багато хто виїхав у Польщу, але відтік кадрів насправді невеликий.

«Я зараз наведу приклад, людина приїжджає і розповідає мені, що отримує в Польщі  1000. В мене одразу виникає питання, за скільки робочих годин така заробітна плата? Якщо людина працює по 12 годин і вихідний тільки неділя, то множимо 12 годин на 26 робочих днів, виходить 312 робочих годин на місяць. А в нас він отримує 15 000 грн, тобто  535 за 160 робочих годин.  Виходить, що він заробить таку ж саму суму за цю ж кількість годин. А якщо у мене деякі зварювальники отримують 24 000 грн за 160 годин, то навіщо їм їхати до Польщі?», розповідає Анатолій Кобзаренко.

Директор «Заводу Кобзаренка» Анатолій Кобзаренко

Тож, хоч рівень міграції кваліфікованих кадрів в Україні досить високий, та все ж «не такий страшний чорт, як його малюють», адже український ринок праці готовий боротися за трактористів та механізаторів, а в деяких випадках — навіть піднімати зарплати на 100%.

Читати за темою: Іван Левченко: У LNZ Group здійснилася моя мрія

Слово головному інженерові. Олександр Бондаренко. МХП (Частина І)

Слово головному інженерові. Микола Трембовецький. Cygnet Agrocompany (Частина 2)

Слово головному інженерові. Михайло Шкатула. Агрейн (Частина перша)

(с) Катерина Барило, 2018, Traktorist.ua



Радимо почитати