Статті

Пальне йде вгору: чого чекати та як рятуватися

26 Жовтня 2018 374

Заправка на агрогосподарстві
Заправка на агрогосподарстві
Traktorist.ua

Четвер 11 жовтня для деяких міст України ознаменувався ранковою акцією протесту водіїв легкових автомобілів. На деякий час вони зупинили свої авто, а разом із цим і весь рух автошляхами. Протестували проти різкого підвищення цін на пальне. Дійсно, на початку жовтня ціна за барель нафти підскочила до рекордної з 2014 року — $86. Потім трохи впала до $80, але механізм вже було запущено, тож і ціни на бензин та дизельне пальне в Україні почало потроху лихоманити. У Києві пальне «підскочило» відразу на 4 гривні.

Математика пального: які доданки впливають на суму

Ціни на пальне — це чинник, який впливає на всі сфери життя, зокрема й аграрну. Різниця у кілька гривень за літр дизпального для агропідприємств переростає у кілька тисяч, сотень тисяч чи мільйонів гривень. Та хто з аграріїв через це зупинить осінню оранку чи збирання кукурудзи? Робота є, робити треба, діватися нікуди.

«Зупинятися ж не можна. Хоч зростатиме ціна, ніхто ж не скаже, що не піде культивувати чи сіяти. Кошти знаходитимуть, кредити братимуть і по 40 грн/л будуть купувати, я впевнений на 100%», — запевняє керівник фермерського господарства «Байбарак» Микола Байбарак.

Микола Байбарак

Генеральний директор «ОККО Агротрейд» Олександр Ніколенко констатує той факт, що посівна озимих культур стала дорожчою для аграріїв. До посівного матеріалу та ЗЗР, оренди землі, які подорожчали, додалися також стрімке підвищення цін на пальне та інфляція гривні. Наголошує, що зазвичай під час зростання цін збільшується попит. Звісно, хто може, той чекає зниження, але більшість починає скуповувати.

«Насправді, зарано говорити про те, які об’єми пального цікавитимуть гравців цього ринку та наших клієнтів, контрактація лише починається, щоправда раніше, ніж минулого року, практично на 1,5 місяця, але якісь цифри давати ще рано, бо весь процес триватиме до весни», — говорить Олександр Ніколенко.

Олександр Ніколенко

Фахівець пояснив, що на роздрібну вартість дизельного пального та бензину в Україні впливають два основні фактори:

  1.    Зростання вартості сирої нафти на світовому ринку.
  2.    Девальвація національної валюти відносно долара США та євро.

За останні 2 місяці ціна на нафту зросла до максимального показника за останні 4 роки, а співвідношення курсу долара до гривні збільшилося на понад 1,30 грн. Олександр Ніколенко пояснює, що курс євро щодо гривні теж дорожчає, що додатково призводить до росту роздрібних цін на пальне, адже, згідно з податковим законодавством, сплата акцизів із нафтопродуктів здійснюється з прив’язкою до курсу євро.

«Ми сподіваємося, що в найближчий час ринок нафтопродуктів і курс гривні стабілізуються. Наразі питання подальшого зростання роздрібних цін на бензин і дизельне паливо є відкритим, бо світовий ринок дуже важко спрогнозувати», — підсумовує фахівець.

За даними Neftemarket.net, більше тижня тому 16 жовтня середня ціна на дрібнооптові партії дизельного пального в Україні становила 30,55 грн/л, а 23 жовтня вже 31,34 грн/л, що означає, що менш, ніж за тиждень, вартість «солярки» зросла на 79 коп.

Адміністратор інтернет-ресурсу Neftemarket.net Сергій Грачов говорить, що з початку 2018 р. ціна на дрібнооптові партії бензинів виросла в середньому на 10,2%, дизельного пального — на 30,6%. Він відмічає, що зараз ціни на бензини стабілізувалися і залишаються на тому ж рівні, а ціни на дизпальне продовжують рухатися вгору.

«За підсумками першого півріччя 2018 року частка імпортних нафтопродуктів у загальному балансі ринку нафтопродуктів України становила майже 60% для бензинів і 87% для дизельного палива. В умовах такої сильної залежності від імпорту найменша зміна будь-якого чинника, який впливає на формування ціни на митному кордоні України, має істотний вплив на ціни для кінцевого споживача всередині країни», — пояснює Сергій Грачов.

За словами експерта, на рівень цін впливають періодичні перебої з поставками тих чи інших видів пального. Так, в останні два тижні через відсутність відвантажень з терміналу в Новограді-Волинському і зниженням обсягів білоруського імпорту в країні спостерігається брак дизельного пального, що кожного разу призводить до підвищення оптових, а слідом і роздрібних цін.

«Думаю, що в найближчі тижні трохи знизяться ціни на бензин і помітно подешевшає дизельне паливо. Але це за умови відсутності суттєвого підвищення цін на нафту», — прогнозує Сергій Грачов.

Економити чи ні — ось у чому питання

Вплинути на світові ціни на нафту ми не можемо, з інфляцією боротися теж вкрай важко, а пересічному громадянинові так і взагалі неможливо. То що ж залишається робити? Залишається лише економити. Але на чому?

«А на чому економити? На комбайні, який має вчасно змолотити? Чи на коровах, які не отримають роздачу кормів? Ні, доведеться купувати у тих самих об’ємах», — говорить директор підприємства  «Матюші» («Ресіліент») Олександр Бацура.

Олександр Бацура

Його підприємству вдалося закупити пальне 8 жовтня за ціною 24,84 грн. Цього об’єму вистачить господарству приблизно на 2 тижні. Олександр Бацура говорить, що поки не поспішатиме з новою закупівлею пального, а почекає кращої ціни, якщо буде змога. Але якщо дуже скоро не буде вигідних пропозицій, то купуватимуть «солярку» за тією ціною, яку пропонує ринок.

Микола Байбарак говорить, що у своєму господарстві економити почав не сьогодні й не вчора, а кілька років тому, коли відмовився від енергозатратної оранки і перейшов на mini-till. За його словами, перед цим переходом витрата пального становила 63 л/га, а зараз майже удвічі менша — 32 л/га. У зменшенні цього показника взяло участь і оновлення техпарку господарства.

«До цього була білоруська та російська техніка — МТЗ, «Кіровці». Витрата пального спостерігалася дуже велика. Під час оранки доходило до 20-30 л/га, а зараз за глибокого рихлення у мене виходить до 12 л/га. Різниця дуже велика», — уточнює аграрій.

Сівалка Semeato TDNG 420 для технології mini-till ФГ «Байбарак»

Микола Байбарак говорить, що пальне закупили по 30 грн і його має вистачити до кінця осені, щоб провести глибоке рихлення й закінчити збирання кукурудзи. На весняну посівну кампанію пальне будуть закуповувати після Нового року.

«Я не шукаю кращої, привабливішої ціни, я купую у сертифікованих постачальників. Купуючи пальне у маленьких конторах, є велика вірогідність, що потім я буду ремонтувати паливну систему, яка коштує не одну тисячу доларів. Тому краще я на цьому зекономлю», — додає аграрій.

У заступника керівника аграрного виробництва підприємства «Волинь-Зерно-Продукт» Руслана Ференца є свої методи економії пального. Окрім оновлення техпарку, це ще й правильна організація праці.

«Зменшення витрат пального насамперед залежить від механізатора, від того, як він виконує свою роботу, як підбирає режими виконання цієї роботи, як розвертається на краю поля, наскільки оптимально використовує розвороти, а також скільки часу проводить у ньому», — ділиться секретами фахівець.

Руслан Ференц

За його словами, на господарстві вчаться правильно обирати радіус розвороту, оптимальну передачу та швидкість руху машини. Щоб проконтролювати якісне виконання цього завдання, господарство використовує систему Cropio. Облітаючи поля дронами, вони бачать, як працюють механізатори, як розвертаються на краю поля та які технологічні колії залишаються після проходу.

«Ми проводимо навчання наших механізаторів саме для того, щоб вони правильно вміли розвертатися, правильно розбивали «загонки». Ми кожної зими навчаємо наших працівників правильно використовувати техніку й агрегати», — додає Руслан Ференц.

На завершення можна сказати, що українським аграріям вплинути на світову ціну на нафту — це ніби поплакати на вогнище, щоб його погасити. Тобто, залишається лише дивитися, що з того буде. Тож доводиться шукати інші методи, щоб отримати менший “опік” від цього вогнища.

 

© Юрій Токмань, 2018, Traktorist.ua


Радимо почитати