Статті

Слово головному інженерові. Михайло Шкатула. Агрейн (Частина друга)

23 Квітня 2018 201

Михайло Шкатула, головний інженер агрогрупи «Агрейн»
Traktorist.ua

Проконтролювати підготовку техніки до сезону? Знайти гарного механіка? Продумати стратегію розвитку техпарку на наступні 10 років? Все це під силу головним інженерам підприємств. Їхні підлеглі — «бійці невидимого фронту», від яких залежать майже всі процеси в господарстві. Їхня стихія — «залізні коні», запчастини та ПММ.

Продовжуємо інтерв’ю з головним інженером агрогрупи «Агрейн» Михайлом Шкатулою. В другій частині говорили про нюанси оновлення парку техніки, тонкощі роботи головного інженера, нестачу кадрів, а ще дізналися про те, як же створити інженерну службу підприємства «з нуля».

 

Про оновлення техпарку

Traktorist.ua: Як часто оновлюєте технічний парк?

Михайло Шкатула:  Практично кожного року. Все залежить від того, який наробіток має техніка. Коли бачимо, що треба вкласти фактично 50% вартості, то розглядаємо питання закупки нової одиниці. У нас є трактори, які уже мають і 20, і 22 тис. мотогодин наробітку.

Traktorist.ua: Яким чином позбавляєтеся від вживаної техніки?

Михайло Шкатула: Виставляємо оголошення на майданчики в інтернеті. На сьогодні маємо на продаж 8 комбайнів John Deere 1997-98 року випуску. Плануємо їх замінити на нові. Якщо техніка відомого бренду, то її досить швидко продаємо. Якщо ж бренд маловідомий, то продати таку техніку проблематично.

Traktorist.ua:  Які кошти цього року плануєте інвестувати в оновлення техпарку?

Михайло Шкатула: Плануємо близько $5 млн. Ми вже закупили чотири самохідних обприскувачі Berthoud Raptor 4240 та два причіпних Amazone UX-3200. Хочемо закупити чотири кормозбиральних комбайни John Deere S-770I, вісім тракторів John Deere 8345 R і 10 автомобілів МАЗ або КамАЗ.


Трактор Case IH 340 компанії «Агрейн»

Про тонкощі роботи головного інженера

Traktorist.ua: Розкажіть, як ви прийшли до професії головного інженера? Де навчалися та з чого починали?

Михайло Шкатула: Вступав до Мелітопольського інституту механізації сільського господарства, а закінчив Таврійську державну технічну академію, адже її перейменували під час мого навчання.  От так і розпочався мій шлях в інженерній службі. Починав працювати в маленькому господарстві. Господарство мало близько 4 тис. га землі. На ті часи там була тільки вітчизняна техніка: Т-70, МТЗ, Т-150. тоді ще тільки почали з’являтися . Це було в Вінницькому Донецькому регіоні, а потім перейшов до господарства в 10 тис. га, далі — 50 тис. га, а тепер працюю в холдингу на 103 тис. га. В Агрейн прийшов 7 років тому, в 2011 р.

Traktorist.ua: Чи є якісь функції, які в холдингу можете виконати тільки ви?

Михайло Шкатула: Це, передусім, контроль всієї інженерної служби. Затвердження річного бюджету теж входить до моїх обов’язків. А всі інші функції, гадаю, можу виконувати не тільки я, а й інші інженери підприємства.

Traktorist.ua: Щодо вашої роботи. Як часто вам доводиться їздити до підрозділів компанії та перевіряти їхню роботу?

Михайло Шкатула: В сезон доводиться їздити доволі часто. За рік нараховую 110-120 тис. км пробігу мого авто. Найчастіше відвідую південні регіони. Звідти ми починаємо свою роботу одними з перших в Україні.

Traktorist.ua: Наскільки підрозділи компанії готові до посівної?

Михайло Шкатула: Підготовка до сезону триває абсолютно нормально. Не можу сказати, що всі 100% техніки готові, адже її у нас багато. Але я впевнено можу сказати, що 99% технічного парку точно готові.


Михайло Шкатула, головний інженер агрогрупи «Агрейн»

Traktorist.ua: Який середній час простою техніки в посівну у випадку поломки?

Михайло Шкатула: Реагуємо миттєво. Але все залежить від того, якої складності несправність. Якщо поломка не складна – то ремонт триває не більше доби. Все залежить від наявності тієї чи іншої запасної частини та її доставки в господарство.

Traktorist.ua: Які новітні технології використовуєте у своїй техніці?

Михайло Шкатула: Ми обладнали сівалки Kinze системою Precision, для того, щоб покращити якість та рівномірність висіву насіння. Вся техніка у нас оснащена системами GPS-контролю. Посівна техніка обов’язково працює з автоматизованими системами водіння. Також наші сівалки та обприскувачі мають функцію посекційного відключення.

Пробуємо використовувати дрони. Поки що власних немає в наявності, але ми залучали компанію, яка надавала такі послуги.

Як побудувати службу з нуля?

Traktorist.ua: Така задачка для вас: як побудувати з нуля інженерну службу в холдингу на 10 тис. га?

Михайло Шкатула: Потрібно знайти кмітливого головного інженера. З ним побудуємо. Із нуля. Потрібно побудувати систему так, щоб техніка ефективно працювала. Щоб вчасно проводилися ремонти, усувалися всі проблеми та поломки. Якщо це буде робитися миттєво, то інженерна служба господарства — на своєму місці.

Щодо спеціалістів, то передусім їхня кількість залежіть від наявності тієї чи іншої техніки. Обов’язково повинна бути така позиція, як свій сервісний механік. Це люди, котрі безпосередньо займаються ремонтом та проблемами, які виникають в полі. Сторонніх «сервісників» можна в сезон чекати по 2-3 доби. А власний сервісний механік завжди поруч.


Михайло Шкатула, головний інженер агрогрупи «Агрейн»

Traktorist.ua: В якому режимі повинна працювати сервісна служб? Наприклад, в якому ваша працює?

Михайло Шкатула: Сервісна служба повинна працювати практично цілодобово, коли проводиться виконання тієї чи іншої технологічної операції, особливо це стосується посівної та збору урожаю.

Traktorist.ua: Якщо говорити про формування технічного парку, то скільки тракторів, комбайнів, сівалок повинно бути наприклад, на 1 тис. га?

Михайло Шкатула: Якщо взяти на 1 тис. га, то це повинна бути, наприклад, одна просапна сівалка.  Залежить від того, скільки на цю тисячу гектарів якої культури сіяти. Ми робимо розрахунки, керуючись технологічною картою.

Traktorist.ua: А яка сівозміна найбільше розповсюджена в підприємствах вашої компанії? Давайте візьмемо її за основу під час розподілу техніки?

Михайло Шкатула: У нас присутні соняшник, ріпак, пшениця і соя. Навантаження на одну просапну сівалку в нашому холдингу складає 1,5 тис. га. Вважаю, що це нормально. Посів просапних культур ми стараємось провести щонайбільше за 14 днів.

В Агропрайм Холдингу планується посіяти в цьому році 4,8 тис. га соняшнику. Там будуть працювати 6 сівалок Kinze. Тобто, по 800 га на машину для того, щоб посіяти максимально швидко. А потім сівалки поїдуть далі.


Навантажувач Manitou компанії «Агрейн»

Traktorist.ua: У вас техніка не прив’язана до якогось конкретного господарства, її перевозять з місця на місце?

Михайло Шкатула: Техніка у нас абсолютно вся записана за конкретним господарством. Але вона мігрує Україною, щоб не купувати зайвої. У нас є можливість починати польові роботи з півдня України і закінчувати вже в центрі та в Харківському регіоні. Якщо ж у нас збігаються строки посіву то ми техніку не переміщуємо.

Про нестачу кадрів

Traktorist.ua: Як ви вважаєте, наскільки зараз в Україні запитана професія сільгоспінженера?

Михайло Шкатула: Нині знайти кваліфікованого спеціаліста досить важко, тому професія затребувана. Ще років 10-15 тому інженерів і механіків було дуже багато, фактично, попиту на них не було, але на сьогодні все змінилося.

Думаю, це пов'язано з тим, що сьогодні молоді люди не надто хочуть працювати в селах, на тракторних бригадах, у полях. Всі сьогодні рвуться в місто, до ІТ-технологій, до комп'ютерів тощо.

Traktorist.ua:  Як ситуація зі зростанням темпів еміграції населення впливає на кадрову політику компанії?

Михайло Шкатула: Впливає серйозно. Я вам скажу, що сьогодні мабуть головна проблема, яка торкнеться не тільки нашого холдингу, а й усіх інших агрокомпаній, це знайти нормального кваліфікованого механізатора тракториста. У нас не вистачає таких кадрів. Раніше ПТУ доволі непогано готували кадри, а на сьогодні готують їх дуже слабко. Ми готові брати на роботу навіть студентів, навчати їх, надавати їм можливість працювати роботу на таких потужних тракторах, як John Deere, Case IH, Fendt. Нестача кадрів пов'язана з тим, що сьогодні мало людей вчиться на трактористів. І те, що дуже багато молодих людей мігрує за кордон працювати.


Самохідний обприскувач Berthoud Raptor компанії «Агрейн»

Traktorist.ua: Які спеціалісти емігрують у першу чергу?

Михайло Шкатула: Передусім від’їжджають водії, а також трактористи. Сьогодні кваліфікваних водіїв знайти теж дуже важко.

Traktorist.ua: Якщо не секрет, яка середня заробітна платня тракториста у вашій компанії?

Михайло Шкатула: Якщо взяти суму за рік, то ми готові запропонувати близько 100-120 тис. грн. Ця сума нараховується від виконаної роботи. Я знаю, що нині багато холдингів вводять ставки для того, щоб і в зимовий період утримувати спеціалістів. Ми також працюємо над цим питанням — для того, щоб не відправляти фахівців на біржу. Зараз же трактористи та комбайнери належать до сезонних працівників.


Михайло Шкатула, головний інженер агрогрупи «Агрейн»

Traktorist.ua: Скільки у вас в компанії в сезон працює трактористів і комбайнерів?

Михайло Шкатула: Трактористів близько 200 осіб та десь із сто комбайнерів. Взимку залишається 50 трактористів.

© Андрій Губін, 2018, Traktorist.ua



Радимо почитати