Щоденник Тракториста: Основні правила збирання кукурудзи взимку

Кукурудзяна жатка John Deere під час зимового збирання кукурудзи
Кукурудзяна жатка John Deere під час зимового збирання кукурудзи
Traktorist.ua

Говорять, що взимку аграрії можуть дозволити собі відпочинок на теплому березі моря із келихом холодного пива у руці. Можливо, це й правдивий стереотип, але не тоді, коли вже кінець січня, а на полях стоїть кукурудза.

Свій ранок 17 січня я провів у дорозі до села Ільмівка Городнянського району, яке розміщується на дерново-підзолистих ґрунтах півночі Чернігівщини. Ви запитаєте: «І чому ж тобі не сиділося в теплому офісі з чашкою запашного чаю за монітором комп’ютера? Чому ж тебе понесло на край світу?».

Цьогоріч, через дощову погоду, майже вся Північ України досі збирає кукурудзу, а є такі господарства, котрі навіть не почали її молотити. Тому, дочекавшись, щоб трішки підморозило, я вирушив до СТОВ «Прикордонне», яке входить у групу компаній Grano Group, де активно працювали комбайни в полі, щоби на власні очі побачити й дізнатися про всі аспекти зимового збирання кукурудзи та, звичайно, поділитися з читачами Traktorist.ua.

Дорога до господарства

«Прикордонне» група компаній Grano Group придбала разом із урожаєм лише в минулому році. Тому нині нові господарі активно взялися за його відновлення: розкорчовують залісненні площі, приводять в порядок поля, сівозміна на яких була відсутня протягом багатьох останніх років — колишні господарі сіяли овес по вівсу. На даний момент «Прикордонне» має в обробітку 1500 га, на яких вирощують пшеницю, жито, соняшник, сою, горох та кукурудзу на зерно й силос, оскільки мають власну невеличку ферму на 30 голів дійного стада.

Дорога до Ільмівки у програмі Cropio
Дорога до Ільмівки у програмі Cropio

Плануючи свій день, я думав, що у господарстві буду близько 9-ї ранку, але, як кажуть, «не там то було», щойно з’їхав із траси — почалися «американські гірки». GPS мене повів лісом через таку ґрунтову дорогу, що я відразу згадав слова Віталія Кличка: «Не в кілометрах відстань вимірюється... Дві години… 50 кілометрів потрібно їхати дві години…». Шматок дороги близько 40 км я їхав понад дві години, і добре, що на дворі тримався мороз, інакше до села я б так і не доїхав, довелося б ночувати в лісі, де ще й до всього немає зв’язку.

Директор СТОВ «Прикордонне» Анатолій Швець
Директор СТОВ «Прикордонне» Анатолій Швець

У господарстві мене зустрів директор «Прикордонне» Анатолій Швець. Як розповів директор, підприємство Grano Group придбала не в найкращому стані. Більшість техніки колишнього колгоспу було розпродано за безцінь. Нині взялися за його відновлення, зробили їдальню для своїх працівників, проводять оновлення техпарку, придбали та встановили електронні ваги, закупили новий розкидач гною, сівалку Kuhn, плуг виробництва заводу «Оптикон» і найбільшу новинку для господарства — 355-сильний трактор «Беларус-3522», котрий на даний момент є одним із найпотужніших, які випускає МТЗ. У планах — з часом оновити увесь технічний парк. Також на даний момент активно займаються розлісненням земель.

«Беремо землю, яка раніше була ріллею, сіножатями або пасовищем, та ще не перейшла до лісового фонду, розчищаємо, корчуємо фактично вручну, тільки за допомогою гусеничного трактора ДТ-75, захватів та тросів. Тому вирішили купити навісний корчувач моделі КН-01.00.000 ДТ-75, щоби пришвидшити процес корчування. Понад півроку шукали, щоб купити в Україні, але всі пошуки були марними. Потім вирішили «зварити» самостійно, але, не знайшовши креслень, також не отримали результатів. Та ось нещодавно потрібний агрегат все ж знайшли в Росії та й тут постало питання, як його звідти привезти. Та оскільки «Прикордонне» розташовується в 1 км від Білорусі, один спосіб був: привезти його через Білорусь. Так і вчинили. І от уже сьогодні корчувач прибув у господарство. Сподіваюся, що з новим агрегатом робота піде в декілька разів швидше», поділився зі мною директор «Прикордонного» Анатолій Швець.

Процес розліснення у СТОВ «Прикордонне»
Процес розліснення у СТОВ «Прикордонне»

Одна з основних проблем підприємства — це те, що зовсім відсутня будь-яка логістика. Чесно кажучи, це я й сам відчув, коли діставався до господарства. Як на мене, то щоб доїхати до Ільмівки, потрібен щонайменше танк, а то й вертоліт.

«Коли погана погода, а часто тижнями поспіль всі дороги затоплено, то до нас не доїжджає жоден перевізник, орендна техніка відмовляється надавати послуги: ані вивезти зерно, ні привезти насіння чи добрива неможливо. А ті одиниці перевізників, котрі й доїжджають, то хочуть завантажитись і більше до нас не їхати, тому доводиться платити удвічі більше, щоби хоч хтось приїхав», — ділиться зі мною Анатолій Швець.

Нашу розмову перервали голоси комбайнерів, які лунали із тракторної бригади. Ми, звичайно ж, попрямували просто до них…

Тракторна бригада СТОВ «Прикордонне»
Тракторна бригада СТОВ «Прикордонне»

Ремонт та заміна «цапфи» комбайна John Deere 9500

Як я дізнався від директора, власних комбайнів у господарстві не мають, доводиться наймати із сусідніх господарств. Цього разу орендували два комбайни барабанного типу: John Deere 9500 і 9600, а також трактор John Deer 8400 із причіпом-перевантажувачем зерна, об’ємом 16 м3 від «Заводу Кобзаренка», щоб якомога швидше зібрати урожай кукурудзи — 124 га. Як на зло, обидва комбайни поламалися, в першого тріснула «цапфа», а другий проколов шину, тому зараз проводяться ремонтні роботи.

Знайомство з комбайнерами в мене відбувалося за активних обставин — під час непередбаченого екстремального ремонту комбайна John Deere 9500. У машини вийшов із ладу поворотний кулак заднього колеса, а в народі — просто «цапфа».

Про всі деталі поломки та процес ремонтних робіт мені розповів комбайнер із 30-річним стажем Олександр Мельник

Комбайнер Олександр Мельник
Комбайнер Олександр Мельник

«Причин, чому тріснула «цапфа», може бути декілька: робота комбайна на морозі, нерівність поля, «старість» металу. Нема ще такого комбайна, який призначений для роботи в морози. John Deere — це американський комбайн, котрий, як і всі інші, не розроблявся для роботи за мінусових температур. Тому й отримали такий результат», — розповідає комбайнер.

Як розказує Олександр Мельник, деталь купували не оригінальну, бо оригінал важко знайти та й доставка триватиме понад місяць, а кукурудза сама не обмолотиться. Через це «цапфу» замовили в Україні.

Комбайнери проводять заміну цапфи
Комбайнери проводять заміну цапфи

Ремонт із заміною «цапфи» у нас зайняв близько 40 хвилин. Для початку зняли захисний ковпак, розібрали ступицю та провели заміну підшипника, а вже потім поставили нову «цапфу» в ступицю, зафіксували затисною гайкою, після чого її відкрутили на 17 градусів, щоб не затиснути підшипник.

Далі на нас чекав основний фронт роботи — поїхати на поле й поставити відремонтовану деталь на комбайн, який уже добу простоював, чекаючи на неї.

«Щоб їхати на поле, потрібно брати куфайку, та ще й бушлат, тому що там мороз, вітер і дуже холодно. А якщо замерзнеш, то є зігріваючі інструменти, ото й будеш грітися. Дівчат там немає не буде кому тебе гріти», — жартує Олександр Мельник.

На полі справа пішла швидше: щойно приїхали — відразу поставили на задню балку комбайна «цапфу», виставили колесо, тому можна було продовжувати молотьбу кукурудзи.

Біля комбайна John Deere 9500
Біля комбайна John Deere 9500



Літня «солярка» замість зимової 

Про казуси, які ще можуть спіткати вас під час робіт у полі взимку, та що, власне, сталося з «Прикордонним» — закупівля «зимового» дизельного пального, про що мені розповів директор господарства Анатолій Швець.

Готувалися до збирання кукурудзи ще заздалегідь, тому закупили «зимове» дизпаливо і спеціально розрахували, щоб вистачило для збирання усієї кукурудзи.

«Закуповували «солярку» у компанії «Квестор» у Чернігові. Звісно ж, купували зимову. За документами вона зимова, а як залили в баки, то поки ще не було морозів усе було добре, комбайни молотили, а щойно взяли морози, то на наступний день їх завести не змогли, комбайнери провели біля машин майже увесь день. Як пізніше виявилося, «солярка» запарафінилась», — розповів директор господарства.

Фільтр грубого очищення та паливний бак комбайна John Deere 9500
Фільтр грубого очищення та паливний бак комбайна John Deere 9500

Аграрій додав, що відразу звернулися до компанії-постачальника, подумали, що, можливо, вони помилково продали літнє дизпаливо, а у відповідь почули, що такого не може бути, ось документи і там все написано, що пальне зимове. І, в принципі, нічого не докажеш, а молотити потрібно, тому, порадившись, вирішили закупити спеціальний хімічний розчин, який не дає дизпаливу в мороз запарафінитись.

Комбайнер Олег Козаченко біля комбайна John Deere 9500
Комбайнер Олег Козаченко біля комбайна John Deere 9500

У комбайнів John Deere 9500 та 9600 відкриті паливні баки, тому, щоб завести комбайни, довелося паяльною лампою прогрівати баки, фільтр грубого очищення та шланги.

«Баки в комбайнах навіть почорніли через те, що гріли їх. Комбайни заводили з 9-ї ранку до 14-ї, попалили клеми, проводка погоріла, чотири акумулятори посадили. Це все шкодить паливній апаратурі, форсункам двигуна комбайна. Форсунки мають розпилювачі та голки, які повинні завжди змащуватися жирною масою «солярки», а коли «солярка» загущується, то голка не змащується і може заклинити у форсунці. Також може заклинити й паливна система й «полетіти» плунжери. Ремонт паливної системи комбайна John Deere 9500 та 9600 коштує близько 25-30 тис. грн», — з обуренням розповідає комбайнер Олег Козаченко.

Тракторист Олександр Верещако біля трактора John Deere 8400
Тракторист Олександр Верещако біля трактора John Deere 8400

А от, як розповідає тракторист Олександр Верещако, із трактором John Deere 8400 прийшлося «гратися» цілий день, оскільки в нього закритий бак, тож не було можливості його прогріти, тому доводилося заливати «солярку» в паливну систему з пляшок і каністри, щоб хоч якось завести трактор. Все ж таки домоглися свого, і вже близько 18-ї почули шум роботи двигуна.

Налаштування комбайна John Deere 9500 та особливості збирання кукурудзи взимку

Ось я і дочекався того моменту, щоб виїхати в поле молотити кукурудзу. Обмолот я проводив з Олександром Мельником, на його хоч і старенькому, та все ж надійному «залізному коні» John Deere 9500.

Для початку, як у комбайнерів заведено, Олександр познайомив мене з основними технічними характеристиками комбайна.

Зернозбиральний комбайн John Deere 9500 на зимовому полі
Зернозбиральний комбайн John Deere 9500 на зимовому полі

John Deere 9500 оснащено шестициліндровим 7,6-літровим двигуном максимальною потужністю 186 к.с. Об’єм зернового бункера складає 7,2 м3, швидкість вивантаження 4200 л/хв. Комбайн має 4 соломотряси завдовжки 4,5 м та завширшки 1,4 м відповідно. John Deere 9500 може рухатися зі швидкістю до 32 км/год, маючи продуктивність близько 8,9 тонни зі стандартною жаткою 6,7 м.

Комбайнер зазначає, що хоч комбайну і 27 років, але ламався він зовсім рідко.

«Якщо в комбайні вчасно замінюєш мастило, фільтри, проводиш ТО як самого комбайна, так і молотарки то в машини ламатися нічому. Поломки можуть бути тоді, коли приїхав на нове поле і не знаєш місцевості, десь хтось сіяв і каміння не зібрав, камінь потрапив у комбайн тоді щось поламалося», — з упевненістю розповідає комбайнер.

За роки свого стажу Олександр працював на різних комбайнах, тому, окрім бренду John Deere, комбайнер оцінив ще Claas, а також запевнив, що бренд Massey Ferguson подобається йому своєю надійністю.

Кукурудза на полі СТОВ «Прикордонне»
Кукурудза на полі СТОВ «Прикордонне»

17 січня вологість кукурудзи на полях «Прикордонне» складала 30,5 %, але комбайн справно справлявся з обмолотом. Як виявилося, завдяки правильному налаштуванню комбайн може молотити й за ще вищої вологості. Були випадки, що Олександр молотив кукурудзу із  вологістю, яка виходила за межі позначок вологоміра, а це понад 38%.

Як розказує Олександр Мельник, налаштування комбайна влітку й узимку суттєво відрізняється, бо все залежить, насамперед, від вологості кукурудзи. Наприклад, як у нашому випадку, кукурудза вологістю 30,5% добре не вимолочується, тому, якщо притиснути підбарабання, щоб вимолочувало, — буде дробити кукурудзу, тож перед тим як вийти в поле Олександр проводив наступні налаштування.

«Оберти молотильного барабана я виставив на 420 об/хв., тому що кукурудза сира і потрібно, щоб її обмолочувало. Оскільки на даному полі качани середнього розміру, підбарабання виставив на індикатор 3 (відстань між качаном і підбарабанням), а «вітер» — на 1000», — говорить Олександр Мельник.

Комбайн John Deere 9600 на зимовому полі
Комбайн John Deere 9600 на зимовому полі

«Вітер» у комбайні потрібен для того, щоб видувати з обмолоченого зерна залишки стерні й інших решток. Коли ця маса важка, потрібно додавати більше «вітру». Відповідно, якщо «вітру» забагато, то разом зі стернею здуватиметься зерно, та якщо його замало, в бункер потрапить засмічена маса. Тут потрібно зважати на всі ці моменти й «на око» налаштовувати.

Комбайнер розповів, що двигуни John Deere «люблять» навантаження, тому потрібно, щоб комбайн завжди працював на повну потужність. Також, якщо комбайн недостатньо завантажений рослинною масою, будуть втрати зерна, що в більшості випадків і є причиною частих поломок комбайнів.

«От був випадок, приїжджаю на поле молотити, а агроном говорить мені: «Ти швидко їдеш, літаєш по полю, собі тільки гектари напрацьовуєш та неякісно працюєш…». Але ні, я дивлюся по рослинній масі, яку молочу, бо якщо вона велика — комбайн іде в навантаженні, коли пішла рідша — я додаю швидкості, щоб двигун також ішов у наватаженні, тому що рівномірніше маса проходить через комбайн, то менше втрат ми маємо і довше пропрацює комбайн. Ще не створили таких комбайнів, щоб молотили без втрат, тому близько 2-3% вони все ж будуть», — розповідає Олександр Мельник.

Комбайнер додав, що у комбайнах John Deere втрати зерна під час обмолоту сухих культур складають щонайбільше до 5%, а допускається 7%.

Доріжки кукурудзяної жатки John Deere
Доріжки кукурудзяної жатки John Deere

Одними налаштуваннями комбайна не обійдешся, звісно ж потрібно проводити незначні налаштування жатки. У нас на комбайні жатка стояла оригінальна 8-рядна з нерегульованим міжряддям 70 см. Все, що у жатці регулюється, це тільки доріжки. От, наприклад, якщо під час обмолоту стебло кукурудзи тонке і качани малі, то доріжку слід робити вужчою, щоб стебло проходило, а качан не проходив між доріжками. Налаштування жатки проводиться вручну.

Підсумки поїздки

Залишилось тільки підбити невеличкі підсумки моєї поїздки.

За час перебування у «Прикордонному» я, хоч як це дивно, встиг і комбайни поремонтувати, і кукурудзу помолотити.

Хоч і кукурудза у нас була з вологістю 30,5%, але, як виявляється, завдяки правильним налаштуванням комбайна та жатки, і з такою вологістю можна молотити, а то ще й навіть із вищою.

Поспілкувавшись із комбайнерами, можу сказати, що плюсів у зимовому збиранні кукурудзи немає, ну, майже нема: єдиний плюс — це її збирати…

John Deere на фоні зимового поля
John Deere на фоні зимового поля

На нашій сторінці у Facebook читачі під час моєї поїздки залишали коментарі, що під час зимового збирання все ж таки є один плюс — це набагато нижча вологість у порівнянні з осіннім збиранням. Тут не можу не погодитися, але не в нашому випадку — ми молотили кукурудзу з вологістю 30,5 %. Додам, що із нашими «суровими» зимами не можна зрозуміти — чи ще осінь не скінчилася, чи вже весна прийшла.

Тому, завершуючи «Щоденник Тракториста», хочу всім аграріям побажати, щоб завжди кукурудза збиралася вчасно і, до всього, з високими врожаями та мінімальними втратами:)


(с) Ігор Мирончук, Traktorist.ua, 2018

Выполнено с помощью Disqus