Статті

Сертифікація сільгосптехніки в Україні: що змінилося?

19 Грудня 2017 2 724

Зміни у реєстрації тракторів
Зміни у реєстрації тракторів
Traktorist.ua

Система реєстрації сільгосптехніки, котра існувала 20 років, увійшла у нову фазу. Кабінет Міністрів змінив процедуру. На зміну сертифікату УкрСЕПРО, який свідчив про якість сільськогосподарської техніки, приходить Технічний регламент. Як говорять експерти, цей регламент наближений до європейських стандартів. Через це вимог до сертифікації трактора стало більше, ніж було раніше.

Що вимагає Технічний регламент?

Раніше виробник сільськогосподарської техніки отримував сертифікат якості УкрСЕПРО. Тепер же Технічний регламент визначає документи, які потрібні для реєстрації сільськогосподарської машини.

Зокрема, тепер, щоб зареєструвати плуг, культиватор чи навіть комбайн, потрібна декларація про відповідність, яку має надати виробник чи уповноважений ним представник. Для реєстрації трактора чи причіпного обладнання до нього потрібно отримати сертифікат затвердження типу.

Що це за документи?

Згідно з Технічним регламентом від 28 грудня 2011 р. №1367:

  • сертифікат затвердження типу — виданий органом затвердження типу документ, який підтверджує, що тип транспортного засобу чи компонента затверджено відповідно до вимог цього Технічного регламенту, окремого технічного регламенту, іншого нормативно-правового акта або нормативного документа.
  • про декларацію відповідності говориться, що її складає суб’єкт господарювання на кожен завершений або незавершений транспортний засіб, вироблений відповідно до затвердженого типу.

На сайті українського науково-дослідного інституту прогнозування та випробування техніки і технологій для сільськогосподарського виробництва імені Леоніда Погорілого зазначено, що сертифікат затвердження типу видається за підвищеного рівня безпеки, а декларація про відповідність — за незначного рівня безпеки.

Що ж таке сертифікат затвердження типу?

Але чому для реєстрації комбайна вистачить декларації виробника, а трактору потрібен сертифікат уповноваженого органу України?

«Трактори є учасниками дорожнього руху, як і причепи, тому вони становлять більшу загрозу для життя людей, аніж комбайни. І саме тому вони мають отримати сертифікати затвердження типу», — говорить заступник директора з наукової роботи та випробувальної діяльності  УкрНДІПВТ ім. Л. Погорілого Віктор Погорілий.

Віктор Погорілий, заступник директора з наукової роботи та випробувальної діяльності  УкрНДІПВТ ім. Л. Погорілого
Віктор Погорілий, заступник директора з наукової роботи та випробувальної діяльності УкрНДІПВТ ім. Л. Погорілого

Не потрапляють під дію Технічного регламенту трактори, причепи та причіпні машини, якщо вони не братимуть участь у дорожньому русі, пересувні та самохідні лісогосподарські машини й навісні агрегати. Також дія регламенту не поширюється на машини, які уже зареєстровані.

УкрНДІПВТ ім. Л. Погорілого займається випробуванням техніки, якщо це потрібно для сертифіката затвердження типу. Цей документ видають відповідні органи — науково-технічний центр сертифікації «АгроСЕПРО» НААН і державне підприємство «УкрЦВТ».

За словами Віктора Погорілого, інститут має майже всі потужності для випробування техніки. Єдине, що не можна перевірити в Україні, це викиди двигуна, забруднення атмосфери.

«Виробник звертається до нас із заявою, яку машину він хоче зареєструвати. Відповідно,  ми повідомляємо, які документи для цього потрібні. Наприклад, технічний опис, загальний вид на машину, сертифікація на неї. Якщо все нормально, то відбувається випробування техніки. Єдиним варіантом може бути протокол випробувань, навіть іноземний, якщо там є всі показники, які нам потрібні. У разі, коли в іноземному протоколі випробувань є не всі показники, то випробування триває лише щодо них», — говорить директор державного підприємства «Науково-технічний центр сертифікації «АгроСЕПРО» НААН Олег Адамчук.

І Віктор Погорілий, і Олег Адамчук говорять, що новий процес сертифікації наближений до європейського зразка. Та за реєстрації нової техніки в Україні європейський сертифікат не підходить. Олег Адамчук вбачає у цьому те, що наші підприємства не готові виконувати директиви ЄС. До того ж і сертифікат затвердження типу видається на 5 років, а не один раз, як у Європі. Це зумовлено тим, що Технічний регламент ще допрацьовується й удосконалюється.

John Deere
Трактор John Deere учасник дорожнього руху

Процедура затвердження. Деталі

Щоб ввести в обіг на українському ринку трактори (колісні, гусеничні, напівгусеничні), причепи, причіпні машини (розкидачі добрив, бочки для внесення органічних добрив), потрібно виконати такі умови:

  1. Забезпечення їхньої відповідності вимогам Технічних регламентів щодо тракторів, причепів та причіпних машин.
  2. Отримання сертифіката затвердження типу.
  3. Наявність сертифіката відповідності затвердженому типу.
  4. Зазначення номера сертифіката затвердження типу в паспорті на техніку або нанесення його на табличку виробника.

Трактор Claas Axion
Трактор Claas Axion

Для отримання сертифіката затвердження типу, потрібно виконати такі вимоги:

Для трактора:

-         пристрій звукової сигналізації,
-         дзеркала заднього огляду;
-         захисний пристрій (кабіна) для водія;
-         сидіння для водія;
-         скло кабіни;
-         механічний зчіпний пристрій;
-         двигун (обсяг викидів забруднювальних речовин);
-         шини;
-         ремені безпеки;
-         пристрій для обмеження швидкості;
-         спідометр;
-         пристрої освітлення та світлової сигналізації:

-     фари ближнього й дальнього світла;
-     задні габаритні вогні;
-     покажчики поворотів;
-     задні світловідбивачі;
-     ліхтарі освітлення заднього номерного знака;
-     стоп-сигнали;
-     передні протитуманні фари;
-     задні протитуманні фари;
-     фари заднього ходу;
-     стоянкові вогні.

-         встановлення пристроїв світлової сигналізації;
-         максимальна маса з вантажем;
-         максимальна швидкість;
-         рівень внутрішнього шуму;
-         розміри та маса причепа;
-         електромагнітна сумісність;
-         робочий простір, доступ до місця водія;
-         оглядовість і склоочисники;
-         рівень зовнішнього шуму;
-         стійкість;
-         номерний знак;
-         баластні вантажі;
-         бак для пального;
-         рульове керування;
-         гальмівні пристрої;
-         приєднання гальм причепа;
-         органи керування;
-         табличка виробника;
-         регулятор швидкості;
-         вал відбору потужності;
-         зчіпний (буксирний) пристрій і реверс;
-         сидіння для пасажирів;
-         кріплення ременів безпеки;
-         система захисту від бризок;
-         вантажні платформи;
-         захисні пристрої та безпечні відстані для елементів приводу;
-         задній захисний пристрій;
-         пристрій бокового захисту.

Трактор John Deere та перевантажувач J&M
Трактор John Deere та перевантажувач J&M

Для причепів і причіпних машин:

-         максимальна маса з вантажем;
-         номерний знак;
-         розміри та маса причепа;
-         механічний зчіпний пристрій;
-         табличка виробника;
-         шини;
-         гальмівні пристрої;
-         приєднання гальм причепа;
-         стійкість;
-         система захисту від бризок;
-         задній захисний пристрій;
-         пристрій бокового захисту;
-         пристрої освітлення та світлової сигналізації;
-         встановлення пристроїв світлової сигналізації.

Нові зміни думки розділилися

Думки європейських виробників сільгосптехніки щодо такої сертифікації розділилися. Генеральний директор Kuhn-Україна Асад Лапш вбачає у цьому негативний бік для того, кому призначається техніка, — українського аграрія.

«Подорожчає техніка. Є фактичні витрати на сертифікацію, вони зачеплять кінцевих споживачів. Це такий прихований податок», — говорить представник компанії.

Асад Лапш, генеральний директор Kuhn-Україна
Асад Лапш, генеральний директор Kuhn-Україна

Та на відміну від збільшення ціни, це жодним чином не вплине на постачання техніки на український ринок.

«Насправді, коли думати логічно, якщо ми рухаємося в Європу, беремо європейські стандарти, починаючи від законодавства і продуктів споживання, то очевидно, що нас влаштовують європейські стандарти. Невже товари, які виробляються в Європі, мають нижчі стандарти, ніж в Україні?», — обурюється Асад Лапш.

У Лемкен-Україна щодо змін хвилюються не дуже. Компанія не постачає таку техніку, якій потрібен сертифікат затвердження типу. Свої агрегати вони реєструють декларацією відповідності. Ця процедура не відрізняється від попередньої процедури з отримання сертифіката УкрСЕПРО.

«Так вийшло, що ми виявилися підготовленими до цього усього. Ще в травні оформили всі відповідні документи. І коли внесли ці зміни до порядку реєстрації, ми ще раз уточнили і нам повідомили, що у нас все в нормі. Тому в нас немає якоїсь паніки», — говорить генеральний директор «Лемкен-Україна» Артем Калашник.

Артем Калашник, генеральний директор Лемкен-Україна
Артем Калашник, генеральний директор Лемкен-Україна 

У товаристві «Claas-Україна», яка є постачальником широкого спектру сільськогосподарської техніки, яка виробляється в Німеччині, зокрема і тракторів, яким потрібен сертифікат затвердження типу, вважають, що ці зміни вплинуть позитивно і на українське виробництво, і на асоціацію з Європою.

«Новий порядок сертифікації відповідності створений на принципах гармонізації із європейським законодавством, за європейським регламентом. Думаю, що це можна сприйняти як шанс для нашого українського машинобудування, вважаю, що більш жорсткі норми зможуть підняти якість продукції, котра виробляється на українських підприємствах», — вважає керівник з розвитку ринку компанії Claas Іван Паламар.

Але все ж фахівець має й зауваження до української сертифікації європейської техніки.

«Трактори, які вироблені в Європі, у більшості своїй вже мають сертифікати затвердження типу, але за імпортування в Україну вони не беруться до уваги. Тому, відповідно до тих процедур, які сьогодні мають місце, західні виробники тракторів мусять повторювати абсолютно одну й ту ж саму процедуру, тільки робити це все українською мовою, а не французькою, німецькою чи англійською», — вважає представник німецької компанії.

Що з цього випливає?

Таким чином, для отримання сертифіката затвердження типу варто надати протоколи випробувань лабораторій інших країн. Якщо ж таких немає, то перевіркою займатиметься відповідний український орган. Сертифікат затвердження типу потрібно оформити до 23 лютого 2018 р.

 (с) Юрій Токмань, 2017, Traktorist.ua



Радимо почитати