Денис Шиянов: ринок авіахімічної обробки в Україні недозавантажений на 90%

Денис Шиянов, директор «БСК Гелікоптер Груп»
Денис Шиянов, директор «БСК Гелікоптер Груп»
Traktorist.ua

Не дивлячись на розповсюдження висококліренсних самохідних обприскувачів, авіаційна хімічна обробка не втрачає своєї актуальності і до тепер велика кількість господарств користуєтьс послугами агроавіаторів. Більшість робіт проводиться із застосуванням ще радянського флоту, який складається із «кукурудзяників» АН-2 та гелікоптерів Мі-2. Але цей ринок все одно лишається ненасиченим.

Про перспективи розвитку ринку авіахімобробки, американську техніку та можливості використання дронів для точного внесення пестицидів в ексклюзивному інтерв'ю Traktorist.ua розповів директор «БСК Гелікоптер Груп» Денис Шиянов під час «Битви Агротитанів 2017», під час якої компанія продемонструвала вертоліт Bell-47.

Traktorist.ua: Що саме ви представляєте сьогодні на заході? 

Денис Шиянов: Демонструємо вертоліт Bell-47, модифікації G4. Даний гелікоптер розроблявся ще за часів Корейської війни і, спочатку, служив армії США як евакуаційно-рятувальний транспорт. Після цього отримав широке розповсюдження в цивільному секторі, зокрема дуже широко використовується для авіахімічних робіт в Америці і в Європі. 

Вертоліт Bell-47 на «БитвіАгротитанів 2017»
Вертоліт Bell-47 на «БитвіАгротитанів 2017» 

Останнім часом в Європі ввели заборону на авіахімічну обробку, залишивши тільки для виноградників можливість працювати вертольотами. У зв'язку з цим звільнилася певна кількість цих вертольотів для вільного продажу на ринку, чим ми і скористалися та привезли цю техніку в Україну. 

Зараз ми маємо в своєму розпорядженні три вертольоти даного типу. На одному з них ми виконали ремоторизацію з використанням вітчизняного двигуна ГТД-350, чим суттєво підвищили його вантажопідйомність, та зменшили витрати на утримання. Так, якщо до цього в поршневому варіанті він піднімав 300 кг, зараз — близько 500 кг корисного навантаження. Вертоліт використовується для авіахімробіт як з системами оприскування класичного зразку, так і з електростатичною системою, яка останнім часом набуває все більшого поширення в світі. Вона дозволяє заряджати краплю як позитивним, так і негативним зарядом. Це дозволяє істотно знизити витрати води та хімії при обробці рослин. 

Півтора роки ми займалися сертифікацією даних вертольотів для використання в авіахімічних роботах, а взагалі працюємо з ними вже більше трьох років. 

Traktorist.ua: Чи виробляють зараз такі вертольоти? 

Денис Шиянов: На даний момент їх не виробляють. У всьому світі існує ще 3600 діючих вертольоти, які знаходяться в робочому стані. Тому немає проблеми з тим, щоб купити такий вертоліт і оснастити його хімнавіскою. 

 

Ми повністю сертифікували нашу компанію, пілотів та  вертольоти для їх використання в авіахімобробці та в інших комерційних цілях. Наші пілоти мають суттєвій досвід з внесення хімії. Тобто, ми постаралися бути максимально «білими», наскільки це можливо. Ми, в принципі, на даний момент оцінюємо себе як самого «білого» авіахіміка на ринку України. 

Traktorist.ua: Чи можливо через вас придбати Bell-47? 

Денис Шиянов: Ми як надаємо послуги зі зрошення полів, так і розглядаємо варіанти з розгортанням даних вертольотів на базі сільськогосподарських угідь, яким це буде цікаво. Ми готові надати повний спектр консультацій по купівлі техніки, оснащенню її хімнавіскою, сертифікації, навчанню техніків та пілотів. Це необхідно для того, щоб господарство мало можливість самостійно експлуатувати цю техніку на повну. 

Вертоліт Bell-47 в повітрі
Вертоліт Bell-47 в повітрі 

Поки що ми тільки для себе придбали три вертольоти. Цього року, на жаль, почали працювати вже ближче до кінця року по десикації. А от наступний сезон будемо повноцінно відпрацьовувати на всіх видах робіт, і за його результатами вже будемо приймати якісь рішення щодо розширення бізнесу. 

Traktorist.ua: А скільки років представленому на виставці гелікоптеру? 

Денис Шиянов: Вертоліт 1974 року випуску, йому більше 40 років. 

Ми не відновлювали його, придбали у відмінному стані. Для вертольота найголовніше, це виконувати регулярне обслуговування. Кожні 1200 годині проводиться інспекція, при якій повністю розбираються, дефектуються всі його основні агрегати. Після усунення всіх несправностей йому призначаються нові 1200 годин, і він вважається практично новим. Тобто, вартість цього вертольота, до проведення капітального ремонту і після, змінюється в рази. Якщо до капітального ремонту його можна знайти до $80.-120 тис, то з повними ресурсами він буде коштувати вже $250 тис. А новий вертоліт такого класу буде коштувати в рази дорожче. 

Підготовка Bell-47 до польоту
Підготовка Bell-47 до польоту 

Traktorist.ua:  Яка собівартість авіахімробіт при використанні Bell-47? І наскільки це рентабельно? 

Денис Шиянов: При безготвіковому розрахунку з ПДВ в цьому році вартість становила 185 грн/га. 

Рентабельність залежить від того, яка кількість гектарів буде напрацьована кожним вертольотом в рік. Значною складовою в собівартості цього бізнесу є обслуговування льотної бази та утримання персоналу, який півроку знаходиться без роботи. Тому вона падає в залежності від виробітку прямо пропорційно. Якщо ми оброблятимемо 20 тис. га/рік, то собівартість льотної години складе близько $600 разом з податками. Якщо оброблено буде близько 40 тис. га, то собівартість вже опуститься до $400. Чим більше буде виробіток, тим меншою буде собівартість. 

Обприскувач на вертольоті Bell-47
Обприскувач на вертольоті Bell-47 

Traktorist.ua: В яких областях України ви працюєте? 

Денис Шиянов: Поки що лише в Полтавській. Ми працюємо на одному вертольоті, зараз вводимо в експлуатацію другий єкіпаж. Після отримання достатнього досвіду та усунення усіх виникаючих в процесі роботи проблем, ми плануємо до початку наступного сезону, ввести у роботу усі 3 екіпажи та розширити географію робіт на усю територію України. 

Traktorist.ua: Чи багато замовлень надходить і чи  встигаєте їх обробляти? 

Денис Шиянов: Замовлень набагато більше, ніж у нас є можливість обробити. Насправді, ринок України, на момент розпаду СРСР, налічував близько 3300 літаючих суден для сільгоспхімії. На даний момент працює близько 150 повітряних суден. Тобто, недозавантаженість ринку становить понад 90%. Тому тут не тісно, є куди розвиватися. 

Traktorist.ua: Які саме господарства користуються вашими послугами? Великі чи малі? 

Денис Шиянов: Ми не так вже давно працюємо, налітали лише 50 годин авіахімобробки. Були у нас і великі господарства, в кілька тисяч гектар. Було кілька маленьких фермерів  по 80-100 га. Але всі залишаються задоволеними, всім дуже подобається якість роботи. 

Вертоліт здатний працювати з максимальним повторенням рельєфу місцевості, на висоті 1-1,5 м від культури. Швидкість обробки, при дозуванні 10 л./га, складає близько 100 га/год. 

Кабіна вертольота Bell-47
Кабіна вертольота Bell-47 

Альтернатива на нашому ринку — вертоліт Мі-2. Він істотно важчий, «ненажерливий», з вищою собівартістю льотної години. Але, на жаль, в даний момент за ціною може з нами конкурувати за рахунок того, що існує великий парк б/в-техніки, яку просто пускають на запчастини, за рахунок чого собівартість обслуговування виходить низькою. Але рано чи пізно закінчиться сировина для «технічного канібалізму», і собівартість робіт істотно зросте. 

Traktorist.ua: Чи плануєте вводити якусь ще техніку? Чи тільки з цими моделями вертольота будете працювати? 

Денис Шиянов: До наступного року також плануємо привезти літаки. Напевно, це будуть різні моделі компанії Piper — спеціальні одномісні агрохімічні літаки, здатні підняти від 600 до 800 літрів корисного навантаження. Вони можуть скласти істотну конкуренцію літакам Ан-2, завдяки тому, що у них кращі злітно-посадочні характеристики та набагато економічніший двигун. 

Наступного року ми для проби привеземо один літак. Спробуємо, як він себе проявить в наших умовах, адже що поки досвіду використання даної техніки в Україні немає. Ми і з Bell-47 були першими, хто вивів їх на наш ринок, а в усьому світі це найпопулярніший вертоліт для внесення хімії. 

Traktorist.ua: У зв’язку з розширенням флоту, чи не плануєте ви працювати і в інших регіонах України, окрім Полтавщини? 

Денис Шиянов: Ми будемо працювати по всій Україні. Плануємо зробити спеціальні автопоїзди, які транспортуватимуть вертольоти на колісному шасі для того, щоб знизити для клієнта собівартість прильоту повітряного судна, що є вагомою складовою у вартості авіахімробіт. 

Traktorist.ua: Чи не плануєте розширювати свій флот дронами, призначеними для внесення ЗЗР? 

Денис Шиянов: Ми також пов'язані з деякими оборонними проектами, досить довго займалися вивченням та аналітикою напрямку безпілотників. Досвід говорить про те, що на кожні десять вильотів у автономних безпілотників один закінчується катастрофою. Тому, за таких обставин, поки що досить важко розраховувати на якусь гарантовану прибутковість в таких проектах. 

Денис Шиянов біля вертольоту Bell-47
Денис Шиянов біля вертольоту Bell-47 

Коли ця техніка стане більш надійною і більш прогнозованою, то ми, напевно, повернемося до цієї тематики. Але поки що, зі збільшенням маси безпілотників, в геометричній прогресії зростає ймовірність якоїсь відмови. Дрон — інерційна система, і, коли немає можливості оперативного втручання людини в те, щоб його стабілізувати при потоці вітру, або зробити ще якісь коригувальні дії при втраті орієнтації, він досить швидко безкеровано розбивається. Тому поки що вважаємо це недоцільним. Вертолітні безпілотні системи поки що  досить таки складні в освоєнні. Безпілотні літаки надійніші  і це вже випробуваний варіант. Але вони, поки що, більше підходять для фотозйомки, а не для того, щоб вносити хімію бо у них маленьке корисне навантаження, а більші моделі, зновуж таки, будуть мати більше проблем з застосуванням.

 

© Губін Андрій, Traktorist.ua, 2017

Выполнено с помощью Disqus