Traktorist Test Drive
Дискова борона Väderstad Carrier X
Джерело: Landtechnik Test Jahrbuch (DLV)
Traktorist.ua продовжує серію тестів сільгосптехніки нашого німецького партнера — компанії DLV. Компанія має найсучасніший центр тестування в Європі, що дає можливість якісно випробовувати обрану сільгосптехніку.
Сьогодні у огляді — дискова борона Väderstad Carrier X. Тож далі передаємо слово нашим німецьким колегам.

У 1999 р. Väderstad створив компактну дискову борону Carrier. У 2011 р. з'явився новий варіант з Х-подібними дисками. Ми ретельно протестували 4,25-метрову трьохточкову модель на 400 га.

Якщо у 80-ті рр. минулого століття дискові культиватори були основним засобом для поверхневого та глибокого обробітку ґрунту, то коротка дискова борона у 90-ті рр. стала справжньою революцією. Несподівано стало затребуване спеціалізоване обладнання для різних робочих глибин. Через поширення безорних методів обробітку ґрунту ніхто не хотів іти на компроміс при культивації стерні.


У 1999 р. компанія Väderstad випустила короткі дискові борони на ринок на противагу концепції борін нідерландської компанії Evers. Завдяки цьому аграрії отримали змогу працювати з глибоким змішуванням, і все це з низькою вимогою потужності, низьким зносом і високою продуктивністю на одиницю поверхні. Компактний дисковий культиватор поєднує тепер не тільки класичні диски для рихлення ґрунту, а й дискову і ротаційну борону.

Однак через відсутність вирівнювання по X-рядах дисків бічний натяг часто виникав на багатьох коротких дискових боронах, що призводило до втрати зчеплення з ґрунтом, особливо на схилі або при роботі з системами паралельного водіння. Щоб протистояти цьому, у Väderstad був розроблений варіант з X-подібним розташуванням окремих підвісних панелей: так з'явився Carrier X. Ми тестували версію шириною 4,25 метра протягом усього сезону на різних ґрунтах.
Маленькі грудки, відмінна якість
Модель Carrier X як трьохточковий варіант є абсолютно новою розробкою, але він перейняв компоненти «стандартних» агрегатів. До них відносяться 450-міліметрові диски, що не зігнуті, як у інших виробників, а мають увігнуту форму. У результаті вони зберігають кут різання навіть при поступовому зносі, що має забезпечувати стабільну якість роботи. Однак ми не змогли визначити втрати якості в разі опуклих вигнутих дисків конкурентів в наших тестах.

Завдяки діаметру 450 мм загартовані, злегка зазубрені диски Carrier є одними з найменших на ринку. Глибина обробітку при цьому становить 10 см, а велика кількість рослинних залишків, твердих, висохлих ґрунтів, силосу і стерні кукурудзи доводить Carrier до межі його робочих можливостей. Завдяки увігнутій формі без згину досягається менший ефект, ніж з великими опуклими дисками. Однак подрібнення чудове.
Завдяки сталі V55 зношення дисків незначне. Залежно від ґрунту, робочої глибини і умов праці термін служби версії 4,25 м може складати від 1000 до 2000 га. Як і в разі інших виробників, перший і другий ряд дисків необхідно замінити через деякий час, щоб компенсувати нерівномірне зношення. Протидіяти цьому можна завдяки двом регулювальним гвинтам, за допомогою яких можна опустити ряд дисків — практичне рішення, яке буде добре працювати, принаймні, протягом певного періоду часу.

Як завжди, вирівнюючі котки захищені від перевантаження гумовими потовщеннями — у 1999 р. шведи першими застосували цю концепцію в конструкції автомобільного причепа. У якості дискового підшипника Väderstad використовує необслуговувані подвійні роликові підшипники з касетним ущільненням. Вони добре себе зарекомендували за майже 20 років використання; після використання їх на практиці рідко можна почути критику.
X-подібна форма без бічної тяги
Відмінною особливістю Carrier X є розташування дисків: не так, як відомо, з протилежною орієнтацією першого і другого ряду дисків, а з розташуванням дисків у формі літери «Х».
Однак, на відміну від звичайної дискової борони Х-подібної форми, крок не відцентрований, а зміщений вліво від центру і, таким чином, розташовується точно в лівій смузі трактора. Причина: у компанії хотіли уникнути виступів або прорізів у середині машини. Тут два близько розташованих диска першого ряду працюють нарізно, два наступні диски встановлені безпосередньо за ними разом у другому ряду. Це відіграє хорошу роль при експлуатації. Ми не можемо судити, як це виглядає зі зношеними дисками, оскільки після 400 га, які ми обробили, це визначити важко.
Гідравлічні з зажимами
Carrier X доступний тільки з гідравлічним регулюванням глибини. В якості глибиноміра можна використовувати алюмінієві затискачі, які встановлюються на штемпелі двох гідравлічних циліндрів — але ви також можете працювати без них. Прикро: скребки часто розвалюються, монтаж вимагає багато терпіння.

Примітка: оскільки ряд шарнірних дисків вводиться в глибину і ролик жорстко з'єднаний з рамою, паралельність дисків Carrier Х не потрібно перелаштовувати. Після налаштувань трактор може легко змінювати глибину технологічної колії без необхідності використання гідравлічної верхньої тяги для вирівнювання.
Нам не сподобалася шкала за якою вимірюють робочу глибину, яка розташована праворуч на машині. Тому що у нас диски працювали тільки від масштабування «вісім». Під час орієнтування це збиває з пантелику. Як пропозиція для поліпшення, ми встановили регульований ремінь для шкали в просторі, що дозволило б визначити стан дисків. При роботі на повну робочу глибину (зупинка гідравлічного циліндра) у нас склалося враження, що диски могли витримати трохи більшу глибину. Тож під час роботи потрібно залишати більше простору внизу.
Легкий або важкий ролик
Що стосується причепа, клієнти Carrier X можуть вибирати між легким 600-міліметровим трубчастим катком і важким закритим 550-міліметровим сталевим катком. Саме останній був встановлений на нашій тестовій машині. При 184 кг/м це перший вибір для ущільнених, важких ґрунтів. З його загостреною носовою частиною, він також «подрібнює» великі грудки і концентрує їх у верхньому шарі ґрунту і глибоко у землі. Борона працює абсолютно без засмічення, що ми дізналися вже при тесті на витривалість Cultus. 600-мм кільцевий валик продається вже вбудованим в Carrier Х і, на жаль, його немає окремо в наявності.

Чистячі скребки дуже міцні. Те, що їх можна відрегулювати лише за допомогою спеціальних інструментів і послабивши дванадцять болтів, — значить перебрати борону, тому що базова настройка для більшості робочих умов цілком достатня, а скребки мають змінні пластини внизу.

Висока ефективність і експлуатаційні обмеження
Ми використовували Carrier X на середньо-важких та важких ґрунтах з високим вмістом грудок в стерні і гною в агрегатуванні з трактором потужністю 180 к.с. Позитивним було низьке тягове зусилля і дуже хороший крен. Робочі швидкості становили від 10 до 16 км/год, при чому увігнуті диски навіть на дуже високих швидкостях навряд чи відкидатимуть землю занадто далеко. Тут видно явну перевагу у порівнянні з вигнутими дисками. Вирівнювання хороше, поки в полі не надто глибокі впадини.

Близько 2,5-тонний варіант в 4,25 метри все ще можна добре підняти за допомогою трьохточкового з'єднання. Баластні вантажі для «звичайних» трьохточкових транспортних засобів для варіанта X непотрібні, хоча іноді вони були дуже корисні — особливо якщо пристрій оснащений легким трубковим котком. Таким чином встановлюються межі поведінки пристрою в процесі роботи. Для великих кількостей пожнивних решток або сухих ґрунтів диски просто не сильно зазубрені — і вони не мають нижнього зчеплення через свою увігнуту форму. Це означає, що у них міг бути бічний зсув на твердому ґрунті і під час нашого тесту вони часто переставали працювати ще на нескошеній стерні.
На диво добре Carrier X обробив стерню кукурудзи на силос і працював на твердому ґрунті, де в першому рядку зі злегка нахиленим робочим напрямком добрих 75-85% стерні було вирвано з коренем. Тільки на ущільненому ґрунті на розвороті з'явилися проблеми з в'їздом. На більш легких ґрунтах ми залишилися задоволені, як борона справилася з труднощами. Навіть гірчиця висотою 1 м добре зрізалася і розділялася під час першої робочої операції. Проте в другому проході диски засмічувалися час від часу і втрачали зчеплення навіть на м'якому розрихленому ґрунті. Тут також невеликий діаметр і дрібні зубці є обмежуючими чинниками. Прикочування і вторинне дроблення були виконані якісно. На твердих піщаних ґрунтах важкий коток міг легко застрягнути, і в цілому Carrier Х було б важче їхати. Таким чином, як ми вже говорили — 600-мм трубковий коток, потрібен як третій варіант.
Що ми помітили
Carrier X дуже добре зроблений і гарно оздоблений. Carrier X 425 може паркуватися тільки в розкладеному вигляді, оскільки паркувальні стійки для рами відсутні. Транспортне кріплення майже не підходить для практики. Водій повинен спускатися зліва або справа Carrier (після огляду трактора або приладу), відчинити замок вручну, після чого борона повністю розкладеться. При натисканні на контролер помилково в неправильному напрямку, дві частини рами блокуватимуться, і оператор змушений буде спуститися вдруге. Отже: засувка повинна обов'язково відкриватися за допомогою боуден-троса з кабіни трактора. Carrier X може бути встановлений в категорії III і категорії II. Задній підйомний важіль повинен залишити достатньо простору для цього. Тим не менш залишити проміжну частину, щоб уникнути зачіплювання захватного гака за карман. Ми розробили свої власні дистанційні втулки для профільного карданного валу.

Для тракторів різних розмірів можливі чотири висоти для кріплення верхніх і нижніх ланок, а також додатковий паз для верхньої ланки (наприклад, для дуже нерівних поверхонь). Перевірте, як розширюється масштабний дорожній просвіт між дисками і роликами. Для великих Carrier 925 і 1225 компанія Väderstad тепер в якості альтернативи створила сильні зубчасті, конічні диски діаметром 610 мм і індивідуально регульований кут різання (від 10 до 18 градусів). Ми вважаємо, що це має бути принаймні доступно в якості опції для невеликої робочої ширини.
Найближчим часом чекайтее черговий тест техніки на Traktorist.ua і слідкуйте за оновленнями на нашій сторінці в мережі Facebook. Та не забувайте, що знайти будь-яку вживану техніку можна на нашому сайті в базі оголошень!
Даний проект виходить за підтримки UsedTecWorld — найбільшої в Європі мережі бірж сільгосптехніки, до якої входить Traktorist.ua.